Pro začátek bych chtěla říct, že do povinné četby si raději přečtěte Kunderovy Směšné lásky než Nesnesitelnou lehkost bytí. A pokud Kunderu v povinné četbě nemáte, tak počkejte s jeho čtením ještě pár let. Ovšem jestli patříte mezi jeho fanoušky, přemýšlivé filozofy nebo sexuální maniaky – neváhejte!
![]() |
Milan Kundera |
O co jde. Příběh čtyř lidí, spojených milostnými pletkami. Ovšem nejsou propleteni všichni se všemi. Je to asi takhle. Tomáš je děvkař s kopu milenek. Tomáš si najde manželku Terezu. Jenže Tereza mu nestačí, pořídí si tudíž i milenku – Sabinu. Tereza ví o Sabině, Sabina ví o Tereze. Na prchavý okamžik se téměř spřátelí. Přijde srpen 1968 a s ním Rusové. Sabina, Tomáš i Tereza prchají do Švýcarska. Tereza se vrací zpět do Československa. Tomáš jí následuje. Sabina má nového milence Franze. Když se Franz rozhodne strávit s ní zbytek života, Sabina utíka. Pendluje po světě. Tomáš a Tereza žijí prapodivný život v socialistických Čechách.
Vyčerpávající co myslíte? Nazvěme to jakousi základní dějovou linkou. Trochu jako americké romantické komedie. Jenže lehkost bytí je jiná. Protkána filozofickými úvahami, psychologickými rozvahami, dějinnými fakty.
![]() |
Sabina (Lena Olin) |
Filozofické úvahy:
Tomáš jako představil tehdejší inteligence, se často pouští do hloubání, jak o světě, tak především o sobě samém. Nejen on, ale i Sabina si často klade otázky typu: Proč je tráva zelená a proč se Slunci říká slunce a ne třeba okurka. Kundera polemizuje nad každou druhou banalitou v lidském životě způsobem někdy až otravným a zdlouhavým. Chvíli uvažuje skrze své postavy, chvíli zase mluví ke čtenáři přímo. Rozebírá do nekonečna, proč je hovno hovnem a je-li Bůh také schopen vyprazdňovat tím samým způsobem jako lidé. Úvahy někdy nechutné či až neúměrně sexistické rozhodně nedoporučuji pro slabší povahy a feministky.
Psychologické rozvahy:
Téměř každá kniha má jakousi psychologii postav. V Nesnesitelné lehkosti bytí je psychologie rozváděna do extrémů a ovlivňuje postavu od jejího základu. Nejvíc jí budete vnímat u Terezy, která na mne působí jako pouhá loutka. Křehká skořápka a náhražka ženy, která v tichosti snáší veškeré utrpení. Mě, jako rozenému extrovertovi, příležitostně drzému spratkovi a holce s pusou někdy až moc prořízlou, je tato postava nesmírně nesympatická.
Snad jen to, že pojmenovala psa (pardon fenu) Karenin, je dokonalé.
![]() |
Tereza (Juliette Binoche) |
K dějinným faktům netřeba se moc vyjadřovat. Pomáhají příběhu k ukotvení do reality, což může být především pro starší čtenáře „příjemné“ a dokážu si představit, jak u čtení některých stran pokyvují hlavou a říkají si: „Ano, přesně tak to bylo. Jak absurdní.“
Lámu si hlavu nad tím, jak vlastně celý pocit z knihy ucelit a pomalu mně jímá beznaděj. Stejně tak jako naše životy nejsou postihnutelné v pár větách, není postihnutelná ani celá Nesnesitelná lehkost bytí, která v podstatě není o ničem jiném, než o lidských životech. Kniha, která se dá milovat, nenávidět, která vás zanechá naprosto chladnými nebo vás rozčílí.
Já sama se nemohu rozhodnout, který z těchto pocitů převládá. Láska to nebude. Četla jsem lepší knihy. Navíc nad Kunderou se vznáší onen oblak jisté „nedotknutelnosti a geniality,“ která všem dává najevo, že tento autor se prostě nekritizuje a to já nemám ráda. Nenávist to ovšem taky není. To bych knihu ani nedočetla.
Řekněme, že už jen kvůli závěrečné autorově úvaze, na téma: „Sere taky Bůh,“ kniha opravdu za přečtení stojí.
Pozn. Právě filmové zpracování lehkosti bytí vedlo k tomu, že Kundera poté zakázal veškeré další zpracovávání svých knih.
Žádné komentáře:
Okomentovat